zaterdag 21 januari 2012

Nieuwjaarsconcert Servaisacademie

Naar jaarlijkse gewoonte organiseerde de Servaisacademie van Halle gisteren haar nieuwjaarsconcert in C.C. 't Vondel. Het Nieuwjaarsconcert bevat traditiegetrouw twee delen: in deel 1 geven de meisjes van de afdeling DANS het beste van zichzelf, in deel 2 is het de beurt aan de muzikanten.

De avond startte met een pittig nummer van Lady Linn, maar spijtig genoeg ontbrak die pit bij de dansertjes. Het was een leuk dansje en er werd zeker niet slecht gedanst, maar véél te braaf. Op zo'n nummer moet de dansdiva in jou naar boven komen en dat miste ik een beetje.

Het tweede nummer, van die andere, wereldberoemde diva, Beyoncé, had wel pit, soms zelfs iets te veel. Deze oudste danseressen  haalden alles uit de kast, maar ik vond het eigenlijk veel te sexy. Vorig jaar was ik niet gaan kijken naar het Nieuwjaarsconcert en blijkbaar heeft de dansafdeling sinds twee jaar een nieuwe lerares. En zij houdt duidelijk van sexy danseressen. Zelfs de allerkleinsten laat ze schudden met hun borst (want borsten hebben deze kleine meisjes natuurlijk nog niet) en de alleroudste laat ze dansen in een lang hemd en een mini-short. Ik denk dat dit gewoon niet past bij het 'serieuzere' (en volgens sommigen, daardoor mischien saaie) imago van de Servaisacademie.

In de volgende drie nummers zagen we de allerkleinsten aan het werk en natuurlijk veroverden deze schattige dansertjes de harten van iedereen in het publiek. Ook de danslerares stond mee op het podium om de dansjes voor te doen. Ik begrijp dat de kleinsten nog wat hulp nodig hebben, maar het komt heel vreemd over als er iemand met haar rug naar het publiek staat te dansen. Ik dans zelf al bijna 10 jaar en ook onze lerares danste mee toen we nog klein waren. Maar zij stond dan in de coulissen, zodat niemand het kon zien, of ze danste actief mee.

De kostuums van de leerlingen L3 vond ik geweldig (zwarte broek en wit T-shirt met een rode das en zwarte bolhoed), maar het optreden van L5B was uiteindelijk het beste, denk ik. Liedjes van Ke$ha zorgen altijd voor de nodige ambiance (ondanks het feit dat zij niet echt een stichtend voorbeeld is voor de jonge meisjes van L5B en de jeugd in het algemeen, talrijk aanwezig in de zaal) en dus was het publiek heel enthousiast.

Someone like you van Adele is een prachtig, ingetogen nummer, maar spijtig genoeg verloor het veel van zijn pracht door de gillende fans van de dansers. Elk jaar stoor ik mij aan de hysterisch supporterende jongens, maar tegenwoordig zijn het gewoon de vriendinnen die blijkbaar niet snappen dat je je onmogelijk kan concentreren met zo'n geroep (en dan spreek ik nog niet over de dansers waar niet voor geroepen wordt, dat moet ook pijnlijk zijn). Ik zou mij doodgeneren, maar het is intussen onderdeel van de traditie geworden, vrees ik.

Net toen ik de hoop had opgegeven dat de Servaisacademie zou vasthouden aan de klassieke scholing van jonge dansers, kwam er toch een ietwat klassiek nummer. Maar uiteindelijk ging ook de laatste dans verder met hiphopnummers en -pasjes.

Ik denk dat de dansafdeling nog enkele maanden extra had kunnen gebruiken om het optreden voor te bereiden. Het begin was er, maar dan zouden kleine schoonheidsfoutjes kunnen weggewerkt worden; de dansers waren over het algemeen niet erg gelijk en de lerares heeft hen ook niet geleerd dat het absoluut uit den boze is om tijdens een optreden je haar of kleren goed te leggen (iets wat bij ons al van jongs af aan wordt ingeprent).

Het muziekgedeelte bracht gelukkig wel het verwachte, bekende niveau. Het geweldige saxofoon- en klarinetensemble zijn al jaren vaste waarden en hadden ook nu weer enkele leuke nummers voorbereid. Natuurlijk was ik vooral benieuwd naar het gitaarensemble, onder leiding van mijn eigen gitaarleraar. Ik vond het wel een beetje spijtig dat onze eigen samenspelgroep niet mocht optreden (twee jaar geleden stonden wij wel op het podium, samen met twee van het trio), maar wij zouden nooit kunnen wat deze jongens gerealiseerd hebben. Een goede muziekkeuze en we zien hun niveau met elk optreden vooruit gaan! Uiteindelijk was ik het meest onder de indruk van de twee jonge viollisten. Heel erg dapper om met twee op het podium te durven en als je dan  nog zo kan schitteren! De avond werd traditiegetrouw afgesloten door de leerlingen samenzang, waar ik met enige nostalgie naar keek (waar is de tijd dat ik zelf nog meezong?). Naast de niet altijd juiste toonhoogte van deze jonge zangers, was het alweer een leuk optreden met enkele grappige liedjes.
Ik heb enorm genoten van alweer een leuke avond!

http://www.servaisacademie.be/
http://www.youtube.com/watch?v=G-e06GNDBsY&feature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=-Jgma--0WYU
http://www.youtube.com/watch?v=WRQ0wiBA29c&feature=fvst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten