zaterdag 19 februari 2011

Museumdag: MIM

Op woensdag 9 februari trokken we met de vijfdejaars naar Brussel voor een museumbezoek of stadswandeling. Magritte, het Hortahuis, Stripmuseum, Art Nouveau-wandeling… maar ik had gekozen voor het Muziekinstrumentenmuseum (http://www.mim.be/nl). Het leek mij een leuke afsluiter van het trimester in de muziekschool, waar we tijdens de lessen AMC geleerd hebben over de verschillende instrumenten. Als eindwerk moeten we ons eigen instrument, de gitaar, bespreken. Ik hoopte dus op nog wat extra informatie die ik zou kunnen gebruiken, maar ook de andere instrumenten interesseren mij zeker.

Het museum op zich was al een hele belevenis voor mij. Ik was er nog nooit geweest, maar was overweldigd door het mooie gebouw. Spijtig dat we het mooie uitzicht van op het dakterras gemist hebben. Onze gids wist heel wat te vertellen, dus het werd een interessante rondleiding. Maar, voor de mensen zonder muzikale opleiding, was de uitleg een beetje moeilijk te volgen, omdat ze hier en daar specifieke termen gebruikte. Anderzijds was het voor de muzikanten onder ons, en dat waren er toch wel enkele, herhaling. Het was een goede opfrissing, maar de gids heeft weinig nieuws verteld. Ik had gehoopt op iets meer leuke weetjes, of dat ze hier en daar wat dieper zou ingaan op een onderwerp, maar dat gebeurde niet. Ze zorgde wel voor een gevarieerde rondleiding. Zo kregen we zelf de kans om enkele instrumenten uit te proberen, liet de gids bij elk instrument een geluidsfragmentje horen en speelde ze zelf een stukje cello. Het was een rondleiding van anderhalf uur, wat uiteindelijk wel tamelijk lang is, maar het werd nooit langdradig, en ik denk dat we nog wel een uurtje extra hadden kunnen gebruiken. Dan had ze misschien ook iets kunnen vertellen over de gitaar, waar we nu niet toe gekomen zijn.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten